Careermaker
tips & tricks

Deel 2: Recruitment tijdens corona

Als Recruiter merk jij de gevolgen van de Coronacrisis hoogstwaarschijnlijk direct in jouw dagelijkse werkzaamheden. De vacatures waarvoor je de afgelopen weken of soms zelfs maanden druk hebt geworven staan plotseling on hold, budgetten verdwijnen en je werk verandert inhoudelijk met de dag. Hoe creëer je begrip en loyaliteit onder jouw toekomstige collega’s, je wilt immers dat deze mensen zodra de economie weer aantrekt en het leven weer ‘normaal’ is bij jou komen werken.

Vrijwel iedereen in Nederland ziet de ernst van de huidige situatie en ervaart zelf hinder en/of verandering in zijn/haar dagelijkse leven. Het feit dat wij als collectief deze crisis doorlopen zorgt veelal voor wederzijds begrip. Als Recruiter is het nu van belang om open en eerlijk te communiceren. Indien vacatures on hold staan, communiceer dit dan richting de kandidaten en neem ze mee in de huidige situatie. Zelfs als de vacature in zijn geheel van de baan is, zal deze hoogstwaarschijnlijk in de toekomst ooit weer open komen te staan. Door nu te investeren in de sollicitanten zijn zij in betere tijden eerder bereid om toch de overstap te maken richting jouw organisatie. Als je als organisatie en zeker als Recruiter nu de juiste signalen aan jouw doelgroep geeft zal zich dit in de toekomst vrijwel zeker terugbetalen!

Meer dan ooit dient het eigen netwerk van collega’s te worden aangeboord om de vacatures voor key-posities waarvoor de werving nog wel doorloopt te continueren. De wervingsbudgetten zoals deze bestonden zijn (deels) verdwenen. Nu dien jij als Recruiter creatief om te gaan met hetgeen nog wel beschikbaar is. Stop met het overal en onder verschillende functietitels posten van vacatures, neem de tijd om op zoek te gaan naar de plaatsen waar jouw doelgroep zich momenteel bevindt en gebruik hiervoor de juiste tools.

Hoe lang gaat dit duren? Hoe en hoe snel herstelt de markt zich? Hoe ziet mijn baan er straks uit? Dit zijn helaas allemaal vragen waar niemand het antwoord op heeft. De huidige situatie is voor iedereen nieuw. Wel zijn er positieve kanttekeningen: Bij de vorige crises zoals in 2009 was de onderliggende fundering van de economie zwak. De huidige economie is in grote lijnen gezond, de verwachting is dan ook dat deze relatief snel kan herstellen. We zullen met zijn allen voorlopig moeten wennen aan de anderhalve meter economie maar vanuit nood ontstaan creatieve ideeën. Mensen beschikken van nature over een groot aanpassingsvermogen en wij zullen allen ons leven onder de nieuwe ‘normale’ standaard voortzetten!

Benieuwd hoe wij deze en vele andere casussen vertalen naar maatwerkoplossingen voor jou of jouw organisatie? Wil je meer weten over de inzet van de laatste (online) tools om jouw instroom en recruitmentkanalen op een persoonlijke en efficiënte manier te beheren? Of wil je graag sparren over de gevolgen van de nieuwe anderhalve meter economie voor uw recruitmentproces? Neem dan contact met ons op via 06-83528467 of stuur een mail naar aart.nieuwenbroek@careermaker.nl

Aart Nieuwenbroek
Team Lead Logistics

Aart Nieuwenbroek
Aart Nieuwenbroek Team Lead Logistics 06-83528467

Andere
tips & tricks